Sequel of E.X.P.E.R.I.E.N.C.E…..

Pagi Sabtu tu,kitorang bergegas ke Hentian Putra…takut terlepas perjalanan yang penting ni…mase tu lebih kurang kul 9…tiket bas kul 9.30….sampai kat sane je, kitorang tanyela kat kaunter bas…Alhamdulillah,bas boleh jalan hari tu…syukur sangat…saya arap sangat2 dipermudahkan perjalanan kitorang ni….walaumacammanepun,saya tak rase lega sepenuhnya selagi tak sampai kat rumah…lebih kurang 30% je lega saya mase tu(ceyh!ade tahap2 pulak tu…haha)…

Bile bas sampai je,kitorang cepat2 gi terkam bas tu…bukan ape…takut terlepas…hahahaha!tapi tak best sungguh perjalanan mase tu…yela nak best cam mane sangat kan…tiba2 je,ketenteraman saya dan rakan2 seBAS yang lain tergugat dek seorang hamba Allah ni…hei,BANYAK CAKAP PUNYE PAK CIK!…geram betul!!!dahla cakap benda yang mengarut2 sekali…ditambah ngilaiannye yang sangat2 ANNOYING tu…boleh wak pinjam untuk Pontianak Busuk Sundal Siang ni!dahla duduk betul2 belakang saya…tension gile…rase cam nak gune Avada Kedavra cam dalam cite Harry Potter tu je…wahai pakcik,kenapala suka sangat bercakap???mase kecik dulu,orang ikat mulut awak ke?kalu die bisik2 je dgn kawan kat sebelah die tu tak pe gak…ni tidak…cakap kuat2 macam nak suruh satu bas dengar apa yang die cakap…die ni senyap time die tido je…boleh dikatakan…ko tido…baikla aku tido cepat2…ko bangun,aku takleh tido dah…hei,apala nasib…

Ade akak sorang ni tegur die…suruh die diam sket….satu bas dengar…tau die jawab ape…ni hanye sebahagian petikan dari kate2 si pakcik yang suke bercakap….”Kite ni bukannya apa…suka bergurau…baru harmoni sket…ni tidak…bosan semacam je…nanti korang jugak penat…asyik tengok jam je…tertanye2 bile nak sampai…sekurang-kurangnya2 dengan gurauan aku ni,hati korang tu terhiburla sket…”….hmmm,,yela tu…banyakla aku punya terhibur…nak defend diri sendiri pun bukan main panjang canangan die tu…penat2…and moral of the story…kepada yang kat luar sane…kalau korang naik bas…janganla bising2 sangat…nanti takut dikatakan “darat ulu” pulak…

Cuba korang teka…sampai tak saya kat rumah akhirnye?mestila sampai!kalu tak,takkan duduk mengeblog kat sini…HAHAHA!…petang tu,lebih kurang kul 630 cam tu,saya sampai kat Jertih…sampai je kat sane,saya terus amek teksi…at last sampai jugakla kitorang kat bandar Terengganu lebih kurang kul 9 lebih cam tu…syukur sangat2 walaupun telah melalui satu journey yang amat2 memenatkan……pastu,mi datang amek…terus2 je kitorang gi makan Nasi Lemak Simple…sebab dah lapar sangat dah mase tu…satu hari tak makan…harap ke breakfast pagi tu jela…masa tu tahap kelegaan saya ahirnya mencapai 100%…at last, i’m here!In my hometown!….betulla cam orang tue dulu2 selalu kate…hujan emas kat negeri orang…hujan batu kat negeri sendiri…

E.X.P.E.R.I.E.N.C.E…..

Boleh dikatakan rakyat Malaysia sekarang dah umum tentang banjir yang berlaku kat beberapa bahagian di Terengganu, Kelantan, Pahang, dan Johor…dan yang terbarunya,banjir dijangka akan melanda Kedah…Wallahualam…saya tengok banjir kali ni teruk sangat tapi saya syukur sangat2 sebab rumah saya tak kena banjir…kesian lak kat mangsa banjir…mesti banyak barang diorang yang rosak teruk…semoga Allah swt merahmati mereka…

Minggu lepas, hari Khamis, saya merancang nak gi KL…ade appointment gigi hari jumaat…tapi saya naik bas je…pagi khamis tu saya baca paper…banyak jalan yang kena tutup sebab banjir…termasuklah Lebuhraya Pantai Timur…mase tu, saya rase cam dah tak sedap ati je…yela kan,nak gi KL ni…camne nak gi kalu jalan kene tutup…jadi saya tawakal jela…naik bas cam bese malam tu…on da way tu, saya takleh tido langsung…heran sangat…sebab biasanya saya ni…kalau naik bas terus tido tapi kali ni tak…berapa kali ntah saya cuba melelapkan mata tapi tak boleh jugak…rupa-rupanya Allah SWT nak tunjuk something kat saya…dalam perjalanan tu…kat Lanchang…air banjir memang berada kat paras yang tinggi…betul2 bawah perut bas…banyak kereta dan lori yang tersadung kat tepi jalan…saya rasa cam tak sedap ati mase tu…tapi mujurla bas konsortium ni enjin die tinggi sket…boleh redah jugakla tapi drebar bas tu pandu bas slow2 je…air-cond pun kene tutup…

Tapi Alhamdulillah…sebab kitorang sampai jugak kat KL akhirnya…sampai kat Dentalpro, Dr Hassan pulak yang tanya…camne ngan banjir?tak takut ke nanti stuck?Lebih kurang cam tula soalan yang diajukan kepada saya…tu tak termasuk lagi…ayat2 bese yang Dr Hassan gune…mane kepok lekonye?HAHAHA!Dr ni sokmo nok tiru loghat saye…nanti ah,dr…next appointment ok!hahaha….balik dari Dentalpro je,saya bawakla abah ngan An gi jalan2…banyak tempat jugakla…MidValley,Sogo, The Mall, Jalan TAR….Wah2,sumenye SALE!tapi arap duit je takde…saya beli sket2 jela…untuk preparation kat sane nanti…

Malam tu,kitorang terus nak bertolak balik ke Terengganu…kitorang tunggula kat kaunter bas tu…nak tanya samada bas boleh jalan ke tak sebabnya banyak bas yang tak boleh jalan…banjir makin teruk…nanti rosak pulak bas diorang kalu redah banjir tu…suasana kat Hentian Putra mase tu HAVOC sangat…masing2 cam tension semacam…dekat2 kul 10 cam tu,kerani bas pun keluarla…terus2 je die bagi duit balik…die kate bas tak boleh jalan…mase tu,rase cam terkejut sangat…nak duduk kat mane ni…dah lewat dah ni…abah pulak berkali2 tanye saya…”Diana,kite mimpi ke ni?”...saya pun cam bese…cubit lengan abah…”Ni realiti boh…”…lepas tu,kitorang dapat idea…kitorang pun singgah kat kaunter…setelah berkali2 mencuba, dapat jugakla kitorang tiket ke Jertih untuk pagi esoknya…tapi bas ni lalu ikut Gua Musang…bukannya ikut Terengganu…jadi kitorang terpaksa amek bas or cab dari Jertih kalau nak balik rumah…

Malam tu,kitorang bermalam kat rumah sepupu abah…nasib baikla,dapat bermalam kat situ sebab saya mase tu dah lenguh seluruh badan…sebabnye jalan tak henti2…saya ni bukannya apa…kesian lagi kat abah…kalau saya selenguh ni…dia apa lagi…Alhamdulillah sangat2 sebab boleh tumpang kat situ…TERIMA KASIH mak cik Radiah ngan pak cik Daing…malam tu memang lena sangat tido sampai rasa cam malas dah nak bangun…hanya satu je dalam fikiran saya maser tu…saya memohon dari Allah SWT supaya dipermudahkan urusan kitorang keesokan harinya…WAAA, NAK BALIK RUMAH!!!!