The Banjaran Hotsprings Retreat Part 2

Assalamualaikum.

Ini adalah kisah hari kedua kami berada di The Banjaran Hotsprings Retreat. Ada banyak aktiviti yang boleh kita buat di sini. Kami menginap di sini selama 3 hari 2 malam. Kalau 2 hari sahaja memang tidak cukup. Pada pagi hari kedua, kami bersarapan di The Pomelo, restoran yang terletak di sini. Semua makanan yang saya sempat rasa di sini sedap-sedap dan saya bagi 5 bintang untuk kualiti makanan dan perkhidmatan. Supercalifragilisticexpialidocious! Antara yang tak boleh lupa, kita boleh menikmati pemandangan pokok limau bali sambil bersarapan di situ. 

The Pomelo yang terletak bertentangan dengan Herbal Garden

Egg benedict. Ya Allah memang sangat sedap! Dua hari berturut-turut saya order yang iniπŸ˜‹πŸ˜‹

Yang ni pun memang sangat sedap! Beef fried kuew teowπŸ˜‹πŸ˜‹

Setelah kami selesai sarapan, tempat pertama yang kami singgah adalah Kolam Dr. Fish atau nama saintifiknya Garra Ruffa. Di sini, kita boleh buat spa kaki dan mujur tiada orang pada waktu pagi ni. Kami suami isteri asyik tergelak sahaja sebab geli bila ikan-ikan datang “urut” kaki. Huhu.

Kolam Dr. Fish

Dr. Fish minat kaki saiz 12 haha πŸ˜‚πŸ˜‚

Di sebelah Kolam Dr. Fish, terletak sebuah Reflexology Pool. Nampak macam biasa tetapi sakit juga bila cuba berjalan dalam kolam ni.

Reflexology pool yang tidak sesuai untuk orang yang ada Plantar Fasciitis






Kemudiannya, kami menuju ke Steam Cave. Ini adalah pengalaman kali pertama saya masuk dalam gua. Gua ini dipenuhi dengan wap-wap dan suhu kat dalam ni agak tinggi. Kalau duduk lama-lama, memang boleh basah habis baju. Kerusi dan meja juga disediakan di dalam gua bagi yang ingin bersantai di Steam Cave.

Steam Cave. Air kat dalam gua menggelegak panas

Pemandangan di luar Steam Cave

Seterusnya, kami ke Meditation Cave. Untuk ke sini, kami singgah sebentar di gymnaseum. Sekadar melihat apa yang ada dalam tu. Di The Banjaran Hotsprings Retreat juga terdapat Kelas Yoga pada pukul 5.00 petang. Kami tidak pernah menyertai mana-mana kelas yoga sepanjang tiga hari di sini. Meditation Cave agak berbeza dengan Steam Cave disebabkan oleh suasananya yang lebih nyaman dan sejuk. Boleh rehat dan baring di sini kalau tiada orang. Tempat rehat yang selesa disediakan di sini. Lupa nak ambil gambar Meditation Cave ni.

Di bawah ini merupakan Hot Dipping Pot. Ada beberapa kolam di sini dengan suhu yang berbeza-beza. Suhu yang paling rendah ialah 40 darjah celsius. Kolam kat sini lebih kurang macam jakuzzi dalam villa tetapi dengan suhu yang lebih tinggi. Tempat ini agak terbuka untuk para muslimah.

Hot Dipping Pot 

Di sebelah petang pula, kami singgah di Foods Project Cafe. Di sini, kebanyakan menunya Western food. Makanan di sini boleh tahan sedap.

Pemandangan dari luar cafe

Menarik!

Terkejut bila tengok serving size yang agak besar. Tapau bawa balik makan kat villa pula

Sebaik sampai di bilik, sekali lagi kami diberikan complimentary selamat malam. Kali ni macam pastri berperisa bawang.

Sekian.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s