Kembara Bumi Barakah

Assalamualaikum.
Lebih kurang setahun yang lepas, alhamdulillah saya dan suami berpeluang menunaikan ibadah umrah. Satu pengalaman berharga yang Allah anugerahkan buat kami suami isteri. Masih ingat lagi pada bulan Ramadhan tahun 2014, suami ada menyuarakan hasrat untuk membawa saya ke Mekah. Di bulan yang baik seperti itu, saya rasa sangat terkesan apabila Allah telah menggerakkan hati suami untuk ke sana. Kami mula membuat persiapan beberapa bulan sebelum itu bagi melancarkan perjalanan ibadah di sana. Di sini, saya ingin kongsikan sedikit tips sebelum berangkat:
1. Isu yang pertama yang terlintas di fikiran saya masa itu adalah duit. Duit perlu cukup dan perlu ada simpanan sebaik pulang ke Malaysia. Saya bertanya pada suami, “Cukup ke duit kita nak ke sana?” Walaupun kami agak muda dan bukannya mempunyai simpanan yang banyak, Allah telah cukupkan segala-galanya untuk kami. MashaAllah memang sangat ‘aneh’! Saya teringat yang saya selalu minta saudara-mara dan kenalan yang pernah ke sana untuk doakan saya dan suami juga dapat jejakkan kaki di sana. Mungkin berkat doa mereka, Allah telah ‘menjemput’ saya dan suami tanpa saya sangka.
2. Bila sudah pasang niat, mestilah seiring dengan ilmu. Kami mula membeli beberapa buah buku tetapi yang paling terbaik , “Umrah Super A”! Buku ini memang sangat membantu perjalanan kami memandangkan kisah yang digarapkan serupa dengan kami yang singgah di Madinah terlebih dahulu. Buku ini ada menyentuh rukun umrah, wajib dan sunat umrah dan juga perkara-perkara yang membatalkan umrah. Apa yang menarik, buku ini ditulis melalui penceritaan kembara suami isteri yang melalui satu persatu cabaran sepanjang di sana. Saya secara tidak langsung cuba meletakkan saya dan suami dalam situasi seperti dalam cerita tersebut. Memang sangat terkesan!

IMG_0403

3. Hafal doa. Satu perkara yang saya agak terkilan adalah saya tidak sempat menghafal doa-doa khas semasa tawaf dan saie. Saya ambil peluang untuk hafal doa-doa ini semasa berada di Madinah tetapi tidak mampu hafal semuanya atas kekangan masa. Terdapat banyak doa khusus yang amat digalakkan untuk menghafal seperti doa ketika melihat kaabah, doa minum air zamzam, doa masuk Kota Mekah dan Madinah, doa masuk ke Raudhah dan sebagainya. Kalau dihayati makna-makna doa ini, rata-ratanya berfokuskan kesejahteraan di akhirat sana.

4. Solat Hajat hari-hari. Bila sudah nekad, dirikan Solat Hajat mohon Allah mudahkan perjalanan ke sana. Lahirkan kesyukuran kerana Allah mengerakkan hati kita untuk ke sana. Saya masih ingat lagi, sehari sebelum berlepas, kami masih belum memberi sebarang khabar samada visa diluluskan atau tidak. Kami hanya membuat persiapan yang termampu dan terus ke KLIA sebaik dimaklumkan oleh pihak agen. Semasa berada di Madinah pun masih berdebar. Saya berasa sangat risau kiranya dengan takdir Allah, saya hanya mampu sampai di Madinah. Tetapi Alhamdulillah Allah mudahkan bagi kami.
5. Berubah. Ini yang paling penting. Usaha untuk berubah ke arah yang lebih baik. Kena selalu ingatkan diri, kita ini BUKAN SESIAPA pun dan tidak mungkin mampu menjejakkan kaki ke sana kalau bukan dengan rahmat dan kasih sayang Allah. Berubah. Jaga yang wajib dan ‘top-up’ dengan amalan sunat.
6. Selesaikan hutang. Jangan sesekali pandang remeh tentang perkara ini. Langsaikan dahulu hutang dengan kawan-kawan, saudara-mara atau sesiapa sahaja. Bukan hutang wang sahaja bahkan hutang janji sekali. Allah telah berfirman dalam Surah Al-Mukminun: 8. Beruntunglah orang yang beriman dan mereka itu adalah orang yang memelihara amanat dan janji-janji mereka. Selesaikan urusan di tempat kerja dulu sebaiknya sebelum berangkat ke sana.
7. Beriadah. Biasakan diri dengan sedikit senaman dan cuba tingkatkan stamina sebaik mungkin. Kita akan memerlukan stamina ini semasa mengerjakan ibadah saie dan bagi mereka yang menginap di hotel yang agak jauh, berjalan kaki ke masjid adalah satu perkara yang biasa.
Sekian dahulu untuk kali ini.

 

One response

  1. Aww time kaseh kakena atas tips dan nasihat kat sini, insyAllah saye cube pertingkatkan mane yy tekurang, mmg banyak la tekurang, huu and time kaseh bg pinjam buku umrah super A and yes !! Memang sgt mudah paham buku ni🙂 alhamdulillah, doakan saye pun berpeluang nk umrah dan dikuatkan ati dan akhlak dalam ujianNya, huuu
    Sayang kakena ni ❤️❤️

Leave a Reply

