Galau

Assalamualaikum.

Minggu lepas bermulalah Peperiksaan Percubaan untuk calon SPM 2016. Pejam celik pejam celik terasa cepatnya masa berlalu tahun ni. Rasa macam baru je semalam masuk tahun baru. SPM dah tak lama dan kurang dari tiga bulan dari sekarang.

Memerhatikan calon-calon sedang tekun menjawab soalan, hati terasa sangat sayu memandang pada kerusi kosong yang paling hadapan. Pelajar yang sepatutnya berada di situ telah kembali ke rahmatullah pada bulan Ramadhan yang lepas. Sebaik terima khabar kematian, saya terus sebak memandangkan arwah seorang pelajar yang baik dan jauh di sudut kecil hati saya telah saya halalkan segala ilmu yang saya ajarkan kepada arwah.

Menghadapi pelbagai kerenah pelajar menuntut 1001 kesabaran. Ada pelajar yang menyenangkan hati dan ada juga pelajar yang menyesakkan dada. Pernah satu ketika, saya berasa sangat kecewa dengan kerenah seorang pelajar lelaki. Pernah rasa sangat marah sampai ter’menangis’. Lagi teruk, pelajar ini tahu saya marah dengan sikap dia. Kecewa dengan kelakuan dia tapi dia tak pernah berubah.

Sampai satu kemuncak, sebaik saya menjejakkan kaki di tanah suci, Allah tuntunkan hati saya untuk teringat pada dia. Sepanjang di sana juga, berkali-kali saya sebut namanya di depan kaabah. Mohon Allah berikan hidayah, moga Allah bimbing perjalanan hidupnya yang terumbang-ambing dengan masalah keluarga dan kemelut diri sendiri. Alhamdulillah, selepas saya pulang dari sana, Allah telah lembutkan hatinya. Dia datang mohon maaf dengan saya dan sikit demi sedikit dia berubah.

Alhamdulillah, selepas itu dia mula disenangi dan sekarang telah pun bekerja. Hanya satu harapan, semoga pelajar saya ini ketemu apa yang dicari dalam hidup dia dan sentiasa dalam rahmat Allah selalu.

Memang betul kata-kata cikgu Sejarah saya dulu, Cikgu Tajun Niswa bt Tajul Ariffin. Pelajar yang nakal inilah yang lebih mengusik jiwa dan ‘lebih kita ingat’ dalam doa.

Berdoalah. Berdoalah.

Hanya Allah yang Maha Kuasa.

Leave a Reply

