Pencarian yang belum pasti…

Dua tiga menjak ni,saya tak dapat tidur lena…disebabkan ‘ngiauan’ seekor

kucing hensem kat belakang rumah saya…bukan kucing peliharaan keluarga

kitorang…bukan jugak kucing jiran sebelah rumah saya…tak begitu pasti tentang

latar belakang dan asal-usul si hensem ini…ciri2 fizikal…kulitnya dibaluti bulu yang

bertompok2…badannya besar dan tegap…mukanya…indescriable…(lebih2 betul

saya memuji kucing kali ni…hehe)….sememangnye hensem!persis kucing

peliharaan yang dijaga dengan rapi sekali…

Saya dan keluarga tak begitu pasti apa sebenarnya masalah kucing

ni…lapar ke?sesat ke?ape ke?tak taula…dan tiba2…semalam…kitorang dikejutkan

dengan bunyi deringan loceng yang ditekan bertalu2kat pagar rumah kitorang…lalu

dijenguknye saya ke luar pagar melalui celahan tingkap…cam besela…bila orang

datang rumah…dan saya terpandang kelibat seorang jejaka kacak yang berumur

dalam lingkungan 7 atau 8 tahun cam tu…HAHAHA!Dari jauh lagi,saya tengok dia

ni asyik membetul2kan rambutnya tu…haha…”Adik nak tackle kakak

ke?”…rupa2nya,adik ni nak cari kucing dia…ala…si hensem tula…

Lalu,terungkailah segala misteri yang terpendam di benak fikiran kami

selama ni(chewah!)…adik tu kata si hensem ni tak nak balik rumah sebab dah

jatuh cinta dengan seekor kucing betina yang sebelum ni selalu bertandang kat

rumah kitorang ni…dan kucing betina ni memang jelita…bulunya berwarna

krim…kat hujung kaki,telinga,hidung,ngan ekor die ade tercalit kaler coklat gelap

gitu…cukuplah saja digelar SI JELITA…tapi masalahnya,si jelita ni tak berkenan

dengan si hensem ni…sebabnya hati dah terpaut dengan jejaka lain…si hensem ni

pun satu…adik tu bagitau yang si hensem ni tak berkenan dengan kucing betina

yang dah sedia ada kat rumah diorang…oooo…camtu pulak…tak tau pulak saya

yang kucing pun ada taste masing2…setelah dipujuk berkali2 oleh si tuan,si hensem

tetap tak mau balik…nak buat macammane…setia duk tunggu si jelita tu…yang

entah ke mana hilangnya…

And moral of the story?…Takyahlah tunggu something yang kita sendiri tak

pasti…kadang2 kita ni sibuk duk kejar benda yang kita takde dan mustahil untuk

kita miliki tanpa kita sedari dan kita mula lupa untuk menghargai ape yang telah

kita ade…terkilas pandang akan orang yang sentiasa menyayangi kita dan

menerima kita seadanya…sesungguhnya Allah swt itu Maha Mengetahui…Dia telah

merencanakan yang terbaik untuk kita…dan kat sini,saya ingin mengambil

kesempatan berkongsi satu mutiara hikmat yang dikirim oleh teman baik saya

zaman2 sekolah dulu(Sabariah Abdul Manaf)….bersama2 kita

menghayatinya…”Andai tiada cinta insan untukmu…cukuplah

cinta Allah swt penyuluh hidupmu…insyaAllah,kelak akan

ada cinta untukmu dari insan yang mencintai Allah

sebagaimana cintamu terhadapNya”…semoga Allah swt sentiasa

memberikan petunjuk dan hidayah kepadaku dalam menjalani kehidupan sebagai

seorang Muslim…Amin…

p/s…Salam Aidil Adha buat umat Islam di seluruh dunia…