You are a wish granted

Salam buat semua.

Sekadar repekan kosong.

 

JODOH. Satu bahagian hidup yang sangat misteri. Tiada siapa bisa tahu dengan siapakah dirinya berjodohan, bila dan bagaimana caranya. Dalam memilih teman hidup, kita juga seringkali menetapkan sebahagian ciri pada pasangan. Ia mungkin banyak bergantung kepada prinsip, kepercayaan, nilai yang kita pegang dan cara hidup yang kita pilih. Ada yang lebih memilih yang beragama, ada yang memilih orang satu negeri, ada yang memilih yang berkongsi hobi yang sama dan mungkin ada juga yang memilih pasangan yang ada iras dengan ahli keluarga. Tidak kira atas sebab apa, teman saya pernah bilang “You can’t simply marry a man on the street without knowing a single thing about him”. Namun, jodoh kekal misteri. Ia kekal sebagai rahsia Allah. Sama sedikit macam ajal. Ada orang cepat ajalnya, ada juga yang lambat. Begitu juga perihal jodoh. Ada yang mudah laluannya ada juga yang sukar.

 

Jodoh dan doa bagai sukar dipisahkan. Doa harusnya diajukan pada Allah Penetap Jodoh kita. Soal jodoh boleh buat kita senang hati juga susah hati. Memang aneh soal hidup yang satu ini. Niat harus selalu betul. Doakan yang terbaik buat diri. Sesudah dibentangkan laluan jodoh, harapan dan tawakal diserahkan pada Yang Maha Menemukan dan Yang Menjodohkan. Pasanglah niat demi Dia Yang Maha Pencinta. Jika ternyata jodoh itu memang dengan dia, mohonlah dipermudahkan. Jika bukan dengan dia, mohonlah ketenangan hati dengan ketentuanNya. Allah tak akan pernah mengecewakan hambaNya yang bergantung penuh kepadaNya.

 

Pernah satu ketika berdoa. Mohon dijodohkan dengan orang yang baik-baik. Dalam setiap doa, dinyatakan hasrat hati mahu berjodohan dengan yang bagaimana. Saya tidak bercita-cita tinggi dalam setiap kali permintaan. Juga dipohon dengan penyatuan kami, ingatan terhadap kepada Yang Maha Pencinta bertambah. Dan alhamdulillah, Allah telah memberikan saya lebih daripada yang saya mohon kepadaNya.

 

Doa harus sentiasa dipanjatkan. Agar jodoh berkekalan hingga ke sana. Agar rumahtangga kami jadi yang ‘bermatlamat’ yang penuh dengan mawaddah dan rahmah. Agar kami kelak dapat menjadi penyambung generasi Nabi Muhammad SAW.

 

Keluarga baru saya tanpa saya🙂

20121224-002331.jpg

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s