Bicara kenduri kahwin

Salam.

Baru pulang dari Gambang Khamis lepas setelah menghadiri satu wacana pendidikan. Ini baru Siri ke-5. Warga pendidik negeri Terengganu sekalian, anda mungkin terpilih untuk menghadiri wacana yang sama selepas ini. Katanya, wajib untuk semua guru dan ada 40 siri semua sekali.

 

Sampai sahaja di Terengganu, bertolak pula ke sebuah negeri bagi menghadiri sebuah Majlis Sambut Menantu. Biasanya, sambut menantu mestilah di rumah pihak pengantin lelaki. Sedang menjamu selera, terdengar bicara dua orang wanita yang biasa didengari di mana-mana sahaja majlis sebegini. “Cantik tak pengantin perempuan?”. “Lucu” juga ya soalan macamni. Lalu yang seorang lagi pun menjawab, “Dah tu, yang tu yang pengantin lelaki berkenan.”. Ini ok sikit kot. Pernah saya dengar komen yang lagi ekstrem daripada yang ini. “Pengantin perempuan tu gigi dia tak berapa cantik kan”. What? Gigi? Aduh, sampai ke gigi sekali nak tengok. Alangkah sedihnya hati pengantin perempuan sekiranya dia terdengar komen begini. Memang tak patutla komen macamni. Ada seorang sahabat saya pula mengadu, dia rasa sangat sedih. Bila ada saudara-mara suaminya beranggapan bahawa suaminya itu pasti terkena sihir buatan sahabat saya ini sehinggakan suaminya memilih dia. Rasa tak percaya sampai begitu sekali orang boleh fikir. Kesian sahabat saya ini. Bicara begini memang biasa terjadi di mana-mana majlis sambut menantu. Tapi tak adalah kata semuanya begitu. Harap-harap mentaliti parah begini tak berjangkit kat semua orang.

 

Bagi saya, semua orang punya sebab tersendiri mengapa mereka memilih seseorang yang tertentu untuk dijadikan pendamping hidup. Tapi untuk kes sahabat saya ini, saya yakin dan pasti si suami telah membuat pilihan yang tepat dengan memilih sahabat saya ini. Sahabat yang saya kenal sejak tahun 2007 ini berperawakan baik, tenang hati bila memandang wajahnya, senantiasa bertahajjud dan bicaranya sentiasa membawa kita ingat pada Allah. Lalu, saya yakin Allah telah menuntun hati si suami yang juga dari kalangan yang inshaAllah soleh untuk memilih sahabat saya ini.

 

Yang seterusnya mungkin agak berlainan dengan yang di atas. Sekadar memetik daripada buku Blink, karya Malcolm Gladwell. Setiap orang pasti punya kriteria tertentu dalam memilih pendamping hidup. Kriteria yang dibuat berdasarkan Minda Sedar kita. Terdapat dalam satu bab ini yang membicarakan tentang Speed Dating. Sebelum menghadiri mana-mana Speed Dating, peserta-peserta yang telah mendaftar telah menggariskan kriteria tertentu yang perlu dimiliki dalam diri pasangan masing-masing. Tetapi sebaliknya telah berlaku setelah menghadiri Speed Dating tersebut. Apabila ditanya pada mereka sebab memilih pasangan masing-masing, mereka tidak mampu memberikan jawapan yang paling tepat. Dan apabila diperhatikan balik ada di kalangan yang dipilih tidak memiliki mana-mana kriteria yang telah ditetapkan terlebih dahulu. Ada pula yang hanya sekadar memenuhi 2 atau 3 daripada kriteria-kriteria tersebut. Ajaib. Subjektif sungguh bila berbicara tentang hati dan perasaan. Ya perkataan terbaik, subjektif.

 

Lagu Istikharah Cinta ini saya tujukan pada yang masih belum mendirikan rumahtangga seperti saya. huhu

 

 

* Berkata Mr. Darcy kepada Elizabeth Bennet dalam novel Pride and Prejudice, “My affections and wishes are unchanged”

 

 

6 thoughts on “Bicara kenduri kahwin

  1. No matter how long the lists you wrote of your dream person, at the end of the day, you just accept them just the way they are..probably that’s the nature of human brain. And the instinct that we have actually from Allah’s. Istkharah is the key, and let Allah guide us.

    • Salam my dear ani,

      I took a while to realise that your comment had been spammed. Allah SWT has just granted me the instinct to check the Spam List. Such a miracle, rite?

      Yes, ani dearie. I totally agree with you. This is even recorded in the Quran itself. We may like/love something which is bad for us, and we may hate/detest something which is in fact good for us. Whatever it is, Allah SWT knows BEST! May Allah always guide our heart and choose us to be among the Muhsineen. Ameen Ya Robb! Luv you ani!

  2. salam kakena, bagus entry kakena ini, sentiase berbau motivasi, saye rase kakena ade bakat buat buku satu nnt🙂

    btw sedey jew kalo ade unsur2 soklan sedemikian utk penanten perempuan, yg tanye tu gojes sangat ke? eh? hehehehe :p

    • Waalaikumussalam kak su,

      Eh ye ke berbau motivasi? Rasa macam tak je. Kak su saja ye.:)

      Kalau gojes sekalipun tak patut jugak kata gitu. Takdok sapa pun yang sempurna. Bukan rupa kan jadi taruhan:)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s