Menulis

Salam,

MENULIS. Saya tak pandai menulis. Kadang saya tiada idea untuk menulis. Kadang saya juga tiada apa kebaikan untuk dikongsi bersama. Tapi masih juga saya di sini. Menulis dalam keterbatasan yang ada.

 

MENGIKUTI. Saya menjadi follower tetap bagi satu-satu blog. Kadang saya hanya baca. Kadang saya tinggalkan komen. Ada juga yang tak pernah saya komen. Tapi masih tetap saya membaca.

 

Kadang saya cemburu. Mereka menulis dengan baik sekali. Betapa Allah bersikap Maha Rahman Maha Raheem kepada mereka. Tulisan mereka menyentuh hati. Kata orang, menulis dari hati itu, boleh sampai terus ke hati. Tanpa hijab.

 

Mereka menulis dengan sangat baik. Sangat puitis. Sangat teratur. Penuh logik. Sangat membuka minda. Pesanku hanya satu, teruskanlah menulis. Teruslah menulis. Kita mungkin tidak pernah sangka betapa terkesannya insan lain pada penulisan kita.

 

Saya tujukan ini khas buat si penulis yang pernah ajari saya tentang KEAJAIBAN. Kamu jua ajari saya tentang ini.

 

 

Peribadi berzikir,
zikir menjadi keperibadiannya
Allah s.w.t tujuannya,
Rasulullah s.a.w teladan dalam hidupnya,
Dunia inipun menjadi syurga,
sebelum syurga sebenarnya,

 

Bumi menjadi masjidnya baginya
Rumah, kantor bahkan hotel sekalipun
jadi musolla baginya

 

Tempat ia berpijak, meja kerja, kamar tidur
hamparan sejadah baginya,
Kalau dia bicara, bicaranya dakwah
Kalau dia berdiam, diamnya zikir
Nafasnya, tasbih
Matanya, penuh rahmat Allah penuh kasih sayang
Telinganya, terjaga
Fikirannya, baik sangka,
tidak sinis,
tidak pesimis
dan tidak suka membodis

 

Hatinya, Subhanallah
diam-diam berdoa, doanya diam-diam
Tangannya, bersedekah
Kakinya berjihad,
ia tidak mahu langkahnya sia-sia

 

Kekuatannya, silaturrahim
Kerinduannya, tegaknya syariat Allah
Kalau memang haq tujuannya,
maka sabar dan kasih sayang strateginya
Asma`amaaniina
cita-citanya tertinggi teragung,
syahid di jalan Allah

 

dan sungguh menarik, kesibukannya
Ia hanya asyik memperbaiki dirinya
Tidak tertarik mencari kekurangan
apalagi aib orang lain

 

Hadirilah majlis-majlis zikir,
Raihlah keperibadian zikir
Dengan selalu hadir menikmati
hidangan hidayah Allah terlazat..
Zikrullah…

 

Allah SWT jualah yang memegang hati-hati manusia…

 

6 responses

  1. zati suke baca diana tulis. n smpai skrg tak jemu2 diana menulis. zati da stop menulis. ntah bl nk update blog. blom rasa dtg rasa nk menulis. truskan menulis diana. hee🙂

    1. zati, saya tertunggu-tunggu entri terbaru dari zati. suka baca kisah zati. dalam humor ada banyak mesej. huhu. haritu tak sempat tengok zati di tv. kalau tak keberatan, sharelah dengan kitorang pasal dokumentari choral speaking tu. pastinya menarik! inshaAllah, akan terus menulis selagi masih diberi kesempatan dan kudrat.🙂

  2. SY mmg suke bace penulisan diana, Masha Allah. sy hrp sy dpt menulis mcm Ena🙂 bukan senang nk menulis yg dpt buat org terfikir. Ena mampu membuat berfikir. time kasih diana🙂

    1. Waduh cik rory! Penulisan saya biasa-biasa sahaja. Cik rory lagi puitis. Dan berseni juga. Teringat pada ‘The travelling drawing block of sisterhood’. Oui! :))

      Macammana saya boleh buat orang berfikir? Saya sendiri pun kurang berfikir T-T

  3. Salams,

    Syukran, you could never believe it that this entry has given me so much strengths, until I rise again.

    Take care. May Allah swt bless you, always. Always.

  4. Waalaikumussalam,

    Alhamdulillah kak nur. I’m extremely happy to see you writing again. Believe it or not, I had this kind of instinct that the last entry of yours, won’t be the last one. And Allah the Most Kind has been nice again this time (As usual). Miracles did happen. Keep writing dear sis. You would never have any idea on how much your previous entries have inspired me in so many ways. May Allah reward you for that!

    Take care too. And thanks for the prayer. May the same goes to you too. Ameen.

Leave a Reply

