Ahlan Wasahlan Ya Ramadhan!

Evening Prayer

Assalamualaikum warahmatullah.

Moga para-para hati cantik-cantik selalu hendaknya. Ameen Ameen Ya Robbal Alameen.

Bondaku di kampung sering berpesan.

Dalam hidup ini, jangan sesekali menyusahkan orang.

Orang buat macamtu kat kita takpe, jangan kita yang buat macamtu kat orang.

Jangan jadi orang yang menyesakkan tapi jadilah manusia yang sentiasa melapangkan.

Sedari kecil, saya ditemani dengan pesanan-pesanan ini. Dan saya juga sedar ia bukanlah sesuatu yang mudah. Seperti memikul sesuatu yang amat berat. Memang susah. Hanya mereka yang bertuah sahaja yang mampu berpegang teguh padanya. Memang udah dipilih Allah barangkali mereka-mereka ini!

Ramadhan bakal menjengah. Sudah terlalu hampir. Dan bersempena dengan itu, saya ingin memohon maaf atas segala salah silap, terkasar bahasa, sama ada sengaja atau tidak sengaja, perilaku yang agak kurang menyenangkan, tidak kira apa jua kesalahan saya selama ini. Mohon maaf yang amat!

Saya risau kalau-kalau rasa tidak puas hati itu

Membina hijab antara doa saya dan juga doa kalian

Saya mahu sekali doa-doa kita bisa terus sampai kepadaNya

Diangkat tinggi para malaikat untuk dipersembahkan padaNya

Yang Maha Mendengar lagi Maha Memperkenankan

Saya bimbang kira luka lama kita yang masih tersisa

Menghalang dari diterimanya taubat kita

Sedangkan tiada yang lain yang mengampunkan segala dosa

Hanya Dia! Yang Maha Pengampun

Yang jua suka sekali pada sebuah pengampunan

Saya takut kerana dendam yang masih tersimpan

Menjadikan jauhnya kita dari halawatul iman

Menjarakkan jua kalian dan saya yang kerdil ini dariNya

Yang walhal Maha Dekat dan Maha Dekat selalu

Yang jua tidak mungkin berpisah dariku dan darimu

Saya tidak mahu gara-gara prasangka yang masih ada

Ramadhan saya dan Ramadhan kalian terselit sedikit cela

Sedangkan datangnya Ramadhan al-Mubarak itu bukan selalu

Entah mungkin tiada lagi Ramadhan bertamu

Untuk saya dan untuk kalian jua di lain waktu

Saya tidak mahu begitu teman-teman

Maka demi Allah ayuh para-para hati sekalian!

Ayuh kita semua bermaaf-maafan!

Agar kita senantiasa dalam naungan Ya Rahman

Yang harusnya dari dulu lagi jadi dambaan


Dan bersegeralah kamu mencari ampunan dari Tuhanmu dan mendapatkan syurga yang luasnya seluas langit dan bumi yang disediakan bagi orang-orang yang bertaqwa. Iaitu orang yang berinfak, baik di waktu lapang mahupun sempit, dan orang-orang yang menahan amarahnya dan memaafkan (kesalahan) orang lain. Dan Allah mencintai orang yang berbuat kebaikan. (Ali Imran 3:133-134)

Selamat menyambut Ramadhan. Selamat menunaikan ibadah puasa dan ibadah terawih. Moga segala amal yang baik itu diterima oleh Allah SWT. Ameen.

*Saya akan menyibukkan diri dengan urusan sekolah nanti. Baru sedar yang diri ini masih belum bersedia lagi untuk mengajar. Tapi sampai bila?

One response

  1. diana, terharu. best gile! 2 thumbs up 4 u! clap2!
    sungguh,
    best…

Leave a Reply

