“Pretend play” bersama kamu…

Saya mula mengenali istilah “Pretend play”(PP) masa belajar ‘Educational Psychology’ dulu2…mengikut apa yang saya faham(malas nak ‘quote’ mana2),”PP” ni adalah satu proses di mana budak-budak “mengambil” peranan orang lain dan mengaplikasikannya dalam aktiviti permainan mereka…sebagai contoh,berlakon jadi doktor dan pesakit,meniru gaya seorang penyanyi…saya rasa mesti semua orang pernah buat “pretend play” masa kecik2 dulu (adakah ini hanyalah ‘sweeping statement’ semata-mata?haha)…paling kurang pun,mesti ada budak laki yang cuba nak jadi macam Jason dalam Power Rangers ataupun Ultraman Si Penyelamat Dunia…dan mesti ada juga di kalangan budak perempuan yang pernah rasa nak jadi macam Cinderella ataupun Mahsuri (sambil menjeling kepada si gadis cantik di sana…huhu)…

Masa kecik2 dulu,saya pun biasa “berpretend play” ni…berikut merupakan contoh2 peristiwa di mana “PP” ini wujud dalam zaman kanak2 saya:

1.Dulu,saya cuba nak jadi macam Aznil Nawawi…sebenarnya,saya amat kagum dengan gaya pengacaraan beliau dalam cite Pop Kuiz dulu2(tengok secara curi2..kalau tak,kene marah nanti)…saya juga rasa beliau sangat “cool”…haha…oleh sebab demikian,saya selalu buat sesi kuiz ini kat rumah..dan semestinya adik2 yang jadi mangsa…permainan ini agak menarik biarpun kitorang takde kemudahan “buzzer” seperti yang ada dalam TV tu..dan soalan2 yang diajukan bukannya berkisarkan artis atau dunia seni…tetapi lebih kepada “general knowledge” yang semestinya adik2 saya tak tahu jawapannya..sebagai contoh…”Benua apakah terbesar di dunia?”…tapi pilihan jawapan disediakan bagi memudahkan adik2 saya menjawab soalan2 kuiz tersebut(kalau tak,kesian member)…kadang siap berunding lagi kalau jawapan mereka sipi2 dah…ni semua sebab Pak Nilla ni…sebab tu saya dapat menyelami jiwa budak2 yang minat sangat Pak Nil ni….haha

2.Saya pun pernah berlagak menjadi seorang cikgu masa kecik2 dulu..dan sekali lagi,adik2 yang jadi mangsa..saya sebenarnya amat bertuah mempunyai adik2 yang “cool” sebegini…terima kaseh ye korang…suruh jadi anak murid,ikut je..suruh jadi raksasa pun ikut je…yang pastinya…saya jadi herola…mana boleh lawan tauke…haha…dan sesi pengajaran saya berkisarkan apa yang saya belajar kat sekolah..lepastu saya akan bagi sedikit latihan untuk adik2 saya buat..dan saya akan tanda jawapan2 diorang…rasa macam cikgu betul dah…

3.Bukan setakat adik2 yang jadi mangsa,teman sekelas saya yang sorang ini turut terlibat sama dalam agenda saya…dulu,kitorang biasa main pasir bersama…masa ini,kitorang cuba menyelami jiwa seorang “baker”…konon-konon buat muffin..kek…biskut…nasi lemak pun masuk senarai…dan semestinya nasi lemak yang asalnya dari pasir ini “bersambalkan” bunga kertas yang dipetik di halaman rumah…sebenarnya,kawan saya ni malu sangat nak main pasir…beliau hanya berani main pasir bila dengan saya je(owh,saya telah memberikan pengaruh buruk secara tidak sengaja)…siap bagi “warning” lagi kat saya supaya jangan bagitau teman sekelas yang lain pasal kisah beliau bermain pasir…katanya takut jatuh “standard” beliau sebagai penolong ketua darjah kelas kami…haha…terfikir juga dulu…”standard” ni apa?saya ada banyak kenangan manis dengan beliau..sesungguhnya,saya rasa sangat bersyukur sebab kitorang masih lagi berkawan macam dulu2…persahabatan yang memang tak ternilai harganya…

Kepada awak(awak tahu siapa awak)….saya harap awak tabah di sana..moga tenang hati awak…saya tahu awak kuat…awak kuat wahai sahabat!saya di sini sentiasa sokong awak sebab saya tahu prinsip awak itu betul…dan ingatlah janji Allah SWT itu adalah benar…Allah SWT sentiasa bersama orang yang benar…teruskan perjuanganmu wahai sahabat…doaku sentiasa bersamamu…dan saya tahu awak akan baca entri ini…dan dengan itu,saya harap awak jangan terlalu lama mendiamkan diri…sebab saya risau…ingatlah wahai sahabat,saya di sini setia menunggu khabaranmu di sana…

5 responses

  1. mu ni memang er, suke jadik hero2 nih? aku tak suke jadik hero, hero tak cool jadik heroine la best. nampak feminine, tp cool :p
    ahhahah,

    weh,supe la kite na😀

    kepade awak, ssye tau awak kenal saye, awak, awak kuat k, saye tau awak kuat. kite seme boleh haadapi ni.Allah takkan uji klo kite takle hadapinye. insyaAllah setiap yg berlaku ade hikmahnye. jage diri bebaik.walopun awak kite tAk pernah jumpe. tp saye rase saye knl awak🙂

  2. mu ni memang er, suke jadik hero2 nih? aku tak suke jadik hero, hero tak cool jadik heroine la best. nampak feminine, tp cool :p
    ahhahah,

    weh,supe la kite na😀

    kepade awak, ssye tau awak kenal saye, awak, awak kuat k, saye tau awak kuat. kite seme boleh haadapi ni.Allah takkan uji klo kite takle hadapinye. insyaAllah setiap yg berlaku ade hikmahnye. jage diri bebaik.walopun awak kite tAk pernah jumpe. tp saye rase saye knl awak🙂

  3. haha same ah tu hero ngan heroin..yg jadi heroin tu sbb ade watak hero…haha..cool kan?

    mende yg supe?*merenung jauh*

    ten,kalu ye bace komen mu ni mesti ye terharu ni…kite pakat doa deh…ak wase ye kenal kot mu…lain kali aku bwk mu gi jalan rumah die deh…brp langkah je dr rumah ak:)

  4. he3….sape lah adik2 yg bertuah 2 ye??hu2…cayangggg kak yana…

  5. haha…sayang tayyimun gak!!!!!!korang semela “harta2” k yana…i wanna hugs please…*wink*

    amboi,napok cm gigih bekerja skrg!dok lame dh ni…ape lg?kalu dok fahm gk,dok tau nak kate mendela..ehehe:p

Leave a Reply

