Bila lupa datang menyinggah…

Baru2 ni saya bersembang dengan member baik saya zaman sekolah dulu…banyak yang kitorang bualkan..berikut merupakan sedikit dari sedutan dialog kitorang…

si cantik:hem diana,Ust Mad dah takde kan?

saya :Ust Mad?Ust Mad mane ni? (seriusly saya tak ingat…rasenya saya tak pernah ade ustaz yang bernama Ust Mad zaman sekolah dulu)

si cantik:Gapo ek namo dio?adekan…yang selalu bagi tazkirah kat surau KT dulu…Ust Mohamad ape ek? (secara tetibe men”activate” prior knowledge saya)

saya :Ust Mad?Bagi ceramah dalam surau?ke *si cantik* maksudkan Ust Usop?

si cantik:Astaghfirullah…yela…Ust Usop rupenye…bengong sekejap (sile bace dengan nada lemah-lembut ye..;p)

saya :Hah,ye ke?Apasal taktau pun?Sebab ustaz pun kawan ayah tu…hem,ke saya yang dok ingat ni?haish..pening2…

si cantik:Hem,diana kot yang lupe..huhu…

Astaghfirullah!Macammane saya boleh lupe ni…baru saya teringat…mi ade cakap dah haritu…arwah kene serangan asma…saya taktau macammane boleh lupe..mungkin banyak sangat berita sedemikian saya dengar sepanjang tahun lepas…dan abah pun ada cakap…tahun 2008 merupakan “Tahun Dukacita” bagi warga MRSM Kuala Berang…ada beberapa orang cikgu meninggal,tidak termasuk bekas2 guru yang pernah mengajar kat situ lagi…dan ramai juga ahli keluarga cikgu2 kat situ yang meninggal..termasuk arwah nenek saya…

Hidup ni memang macam kitaran…ada yang pergi ada yang baru datang…tanda kekuasaan Allah swt…tapi yang baru pasti takkan dapat menggantikan yang dah pergi…dan sebabnya pun dah jelas…takkan ada dua insan yang sama kat dunia ni…

*Baru saya baru tau rupanya sains mengukur masa dipanggil ilmu horologi…

Leave a Reply

