Tiga rasa…

Saya baru menerima khabar gembira dari Malaysia…Che We saya baru saja timang cucu…dan “baby girl” ni merupakan cicit pertama bagi arwah nenek…dan juga merupakan anak sepupu saya yang pertama…sayang sebab arwah nenek tak sempat nak tengok…ada hikmahla tu…rasa sangat2 gembira sekarang!maka bertambah lagila ahli keluarga kitorang…dahla sepupu saya tak ramai mane…kalau campur dua-dua belah mi ngan abah sekalipun…ada dalam 24orang sepupu je (hem,ke ramai ni?hoho)

Tiba-tiba semua ni mengingatkan saya kepada “psychosocial theory” pak cik erikson yang kitorang pernah belajar dulu2…secara amnya,teori ni merangkumi “8 stages” dalam kehidupan manusia ni…kat bawah ni merupakan ringkasan teori tersebut(mintak maaf ye sebab agak cincai…ni setakat yang saya ingat jela)

1.Basic Trust vs Mistrust(ni masa bayi)
-Dalam stage ni,kita mula pupuk tanggapan kita terhadap dunia dan orang sekeliling kita.Sekiranya permintaan kita dipenuhi (sebagai contoh:keperluan asas seperti susu),kita akan rasa selamat dan orang yang memenuhi permintaan kita (biasanya parents) akan dianggap sebagai orang yang boleh dipercayai.

2.Autonomy vs Shame or Doubt
-Dalam stage ni,kita mula dilatih untuk urus diri sendiri…sebagai contoh,”toilet training”.Masa ni,kita amat memerlukan sokongan dari keluarga.Ejekan dari adik-beradik yang lain (contohnya:bila kencing dalam seluar) boleh beri kesan terhadap keyakinan seseorang pada masa hadapan.

3.Initiative vs Guilt
-Dalam stage ni,kita cuba buat sesuatu dengan usaha sendiri…saya ingat lagi dulu…walaupun saya baru je 4tahun masa tu,saya dah mula jaga adik saya sendiri…siap suap roti lagi kat adik…hoho…dahla yakin abis apa yang saya buat tu betul…nasib baik tak tercekik kawan tu…contoh lain yang sesuai,belajar pakai baju sendiri tanpa pertolongan dari mak…

4.Industry vs. Inferiority
-Yang ni diukur pada tahap pencapaian kita kat sekolah..kalau cemerlang,kita akan rasa lebih yakin…tapi kalau terlalu diberi tekanan,seseorang itu boleh jadi stress.

5.Identity vs. Role Confusion
-Mencari identiti sendiri…mula bina fahaman sendiri,kepercayaan sendiri…dan kekeliruan identiti boleh mengundang padah kepada seseorang..

6.Intimacy vs Isolation
-Mencari pasangan hidup…kalau gagal stage ini,mungkin akan hidup berseorangan sepanjang hayat…

7.Generativity vs. Stagnation
-Berkisarkan sumbangan kita terhadap masyarakat sekeliling…adakah kita seorang warga yang menyumbang atau merosakkan?

8.Integrity vs. Despair (ni bila dah tua esok2)
-Stage yang terakhir…masa ni kita mula imbas balik..adakah kita berpuas hati dengan pencapaian dalam hidup kita selama ni?Rasa tidak puas hati boleh menyumbang ke arah rasa takut nak mati…

Semua di atas merupakan pandangan dan idea pak cik Erikson semata-mata…perlu diingatkan juga bahawa setiap teori tersebut ada limitasinya yang tersendiri..diharap bermanfaat buat semua…^-^

—————————————————————————————————————

Saya rasa rindu sangat kat Aqil sekarang…rindu yang amat!Mahu je telefon Aqil…tapi apa pulak kata masyarakat sekeliling nanti?Cukuplah sekadar kitorang saling rindui-merindui antara satu sama lain…Aqil selalu cakap dia rindu saya…entah tahu ke tidak rindu tu apa cik Aqil ni…huhu…”sakit” rupanya bila rindu ni ye…oh Aqil!

—————————————————————————————————————

Peristiwa malam tadi membuatkan saya rasa macam nak berhenti kerja terus kat situ..sekarang ni saya kerja kat tiga tempat berlainan..dua dari tu dekat je dengan rumah…jalan kaki pun boleh sampai…dan yang satu lagi agak jauh..kena amek bas…tapi yang paling jauh nila yang saya rasa selesa…

Dan malam tadi saya tak sangka boleh jadi macamtu lagi…ni bukan kali pertama…rasa macam nak makan orang pun ada..seriously!arghhhh!!!!dengan tidur yang tak pernah cukup sekarang ni…dengan ulang alik sana sini…maka bertambah geram lagi rasanya…GERAM!Memang GERAM!!!

Hem,semua ni kesan dari SALAH SANGKAla ni…aduihla…

4 responses

  1. aku wase tgh wat revision HDV je :p

    aqil tau ape itu C I N T A je.

    na, kalo ikot malas aku, arini jugop aku bereti, tp sabo jela… semoge Allah mudahkan urusan kite. matikan watak pak ali ccepat dalam hidup kite, bole?

  2. hoho ten…skali skala wak ulangkaji sket…

    ten,rindu sgt ke Aqil!

    ye ah ten,moga Allah swt permudahkan urusn kite adek-beradek kat sini…ameen…jom bersabar ye ten!jom kite fikir psl reinforcementnye di masa hdpn…oh south island!hehe…^-^

  3. eh aqil tu sape? rindu aqil jgk la. hehe.
    Pak Ali o pak Ali, kuatnye pengaruh pak ali.hehe

  4. haha zati..mane boleh bermadu kasih macamni?..eheheh
    sape pak ali ni?…*wink*

Leave a Reply

