Rasa sayang itu…

Tak lama lagi umat Islam seluruh dunia akan menyambut Aidiladha..saya pun amatla berharap dapat cuti pagi raya tu…nak kena cari idea bernas sket ni..nak cari alasan nak mintak cuti…nanti tak pasal2 bos kata haritu dah bercuti ke Rotorua..ni nak cuti apa lagi ni?hoho…

Dan sekarang ni juga adalah musim haji…yang ni semua orang pun tahu…teringat pula masa mi ngan abah pergi haji dulu…masa tu saya Form 1…tak sampai sebulan pun mendaftar kat asrama..adik-adik pun kecik2 lagi masa tu…arwah nenek yang jaga kitorang semua masa mi ngan abah takde…

Saya balik rumah arwah nenek masa cuti je…kesian saya tengok arwah penat jaga adik2 saya…mana taknya…masing2 banyak “fi’ill” sungguh..sorang ni tak nak ke sekolah…yang sorang lagi pulak pergi main sampai entah ke mana…terpaksa arwah cari sampai kampung sebelah…kesian sungguh saya tengok…punyalah sayang kat cucu…sanggup buat apa saja…

Saya ingat lagi…masa cuti raya Haji tahun tu…beraya tanpa mi ngan abah..semuanya arwah nenek yang uruskan…makan minum kitorang…pakaian…sekolah lepas tu…pendek kata semua bendalah…arwah memang seorang yang sangat sayangkan cucu-cucunya…terasa sebak setiap kali teringat kat arwah…

Pernah dulu..saya terlepas sembahyang Subuh…bangun2 dah cerah dah…terkejut abis saya masa tu…saya pun tanyala kat arwah…”Kenapa tok tak kejutkan Diana?”…beginilah jawapan arwah…”Tok kesian tengok Diana tidur lena sangat”…terharu saya dengar…padahal saya bukan budak kecik lagi…dah Form 1 dah pun masa tu…

Arwah memang begitu…masa kecik2 dulu…kalau masuk je bulan Ramadhan…susah kitorang nak puasa penuh..sebab arwah akan kata…”Budak kecik takpe buka puasa…tak puasa penuh pun takpe”…Abah hairan betul dengan layanan arwah terhadap cucu2nya…kitorang dimanjakan…sedangkan arwah memang garang dengan abah masa abah kecik2 dulu…

Saya terlalu rindukan arwah nenek…banyak yang kitorang bualkan malam sebelum saya datang sini dulu…insyaAllah akan saya cuba sematkan amanat-amanat arwah dalam ingatan saya…sungguh saya tak sangka saat itu adalah yang terakhir antara kami berdua…saya terlalu rindu akan arwah…rindu yang amat…rindu setiap kenangan dengan arwah…terlalu sayang akan arwah..moga arwah “aman” di alam sana…Ameen…

*Rindu saat abah kejut bangun sembahyang Subuh dulu2…sayup-sayup kedengaran di telinga ini…”Nur Diana Mohd Kamal…dah Subuh dah ni…”

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: