Cite “Of Mice and Men”…

Tiba-tiba saya teringat kat cite “Of Mice and Men”…karya dari John Steinbeck…pernah dengar nama ni?Beliau juga merupakan penulis “The Pearl”…cerita yang amat2 memenatkan bagi saya…huh!banyak sangat konflik…macam hidup ni takde yang gembira je…haha…

Berikut merupakan petikan dialog dari novel tersebut…

“Guys like us, that work on ranches, are the loneliest guys in the world. They got no family. They don’t belong no place. . . . With us it ain’t like that. We got a future. We got somebody to talk to that gives a damn about us. We don’t have to sit in no bar room blowin’ in our jack jus’ because we got no place else to go. If them other guys gets in jail they can rot for all anybody gives a damn. But not us…”

Secara ringkasnya,cerita ni mengisahkan persahabatan luar biasa antara George dan Lennie…Lennie ni mengalami “terencat akal” sejak kecil lagi…dalam cite ni juga,banyak dugaan yang mereka berdua perlu tempuhi demi mempertahankan persahabatan mereka…tapi sayangnya…dah nama pun karya John Steinbeck kan…ending dia punyala sedih…sebabnya George terpaksa bunuh Lennie demi menyelamatkan Lennie…(ironikan?)

Bercakap tentang persahabatan…saya rasa bersyukur sangat2 kerana dikelilingi sahabat2 yang baik2 belaka…korang seme membuatkan hidupku bahagia! (korang taukan sape korang..haha)…terima kasih juga kepada kawan2 yang sentiasa memberi sokongan kepada saya meskipun kita berjauhan…dipisahkan lautan dan benua…haha…ayat harusla berbaur sastera sket…dan ramai juga sekarang yang sibuk dengan “final exam”…selamat maju jaya kepada semua…moga korang sukses selalu…Ameen…

Semalam juga,saya terima mesej dari adik saya,Syidah…dia mintak saya doakan kejayaan dia…dan satu lagi,saya tumpang berdebar juga bila Izzah dah nak SPM dah 11 Nov ni (dah besar dah adik aku ni rupanya)…hoho…moga korang berjaya dengan cemerlang…sayang korang banyak2!

Dan kat bawah ni pula adalah sedutan mesej yang saya terima dari An…saya pun taktau mane dia dapat ni…tapi saya taula ni bukan ayat dia…haha…takkanla An berfalsafah sangat kot…jangan marah ye An!hoho…Mari kita renungkan bersama…

“Orang yang paling bahagia tidak selalunya memiliki hal-hal yang terbaik…tetapi mereka selalu berusaha mewujudkan hal-hal yang terbaik daripada setiap hal yang hadir dalam hidupnya…”

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s