~There is a busload of reason to bus

Ada sape2 kenal pak cik ni?hoho…saya pun tak kenal jugak sebenarnya..tapi sejak 2hari lepas…saya baru menyedari jasa beliau kepada pembangunan Aotearoa New Zealand…dan saya tau semua ni pun secara tak sengaja dari perkhidmatan bas…dia ada tampal kat dinding bas tu…maka ianya memang bertepatan sekali dengan slogan “There is a busload of reason to bus”…dan salah satu sebab kite perlu pilih bas adalah bas boleh menyediakan proses pembelajaran secara tidak sengaja(hem,faham2 sendiri jela)…sebelum ni pun saya dah pernah nampak gambar beliau kat ensaiklopedia di Paperplus Kilbirnie…masa tu,dah agak dah…beliau pastinya seorang yang amat berjasa di sini…

Fakta tentang Sir Apirana Ngata yang saya peroleh dari dinding bas (abaikan kesalahan semantik saya..haha):

1.Ahli politik pertama New Zealand yang bilingual (boleh berbahasa Inggeris dan Maori dengan baik)
2.Orang Maori pertama yang mendapat pendidikan di universiti (degrees in Arts and Law)
3.Mempunyai matlamat hidup yang bertujuan ingin mengangkat martabat orang Maori dari segi spiritual, budaya dan juga ekonomi
4.Wajahnya diabadikan pada not wang kertas 50 NZdollar (saya baru perasan juga yang ni dua hari lepas…sebabnya, orang kat sini jarang guna cash…lepas kejadian tersebut,saya rasa saya patut tulis “something” pasal beliau kat sini…walaupun tak nampak apa kaitannya)

Ok,sekarang jom kita kongsi beberapa perkataan Maori yang saya dah belajar sepanjang saya duk kat sini (biar tak banyak pun…hoho)

1.Kia Ora=sejenis kata sapaan…lebih kurang hellola
2.Aetearoa=panggilan orang Maori untuk New Zealand
3.Pakeha=panggilan orang Maori untuk European kat sini
4.Whanau=extended family
5.Hauora=owh ye, ade orang salah faham bila saya guna perkataan ni sebagai status YM…mereka ingat saya bersorak kegembiraan kerana dah abis sem…tapi sayangnya tidak…jangan salah sangka…sebab maksud sebenar perkataan ni adalah K.E.S.I.H.A.T.A.N….bersesuaian dengan saya yang sedang mengatur balik jam biologi saya setelah abis assignmenthon (istilah baru yang bermaksud buat “assignment” macam lari marathon)..haha..

Dan saya juga suka yang ini…rasa cam semangat sket nak jadi cikgu…

“E Tipu E Rea(Grow up a tender youth!)”

*Ada orang tegur saya…bila saya guna “hoho”…cam bunyi Santa Claus je…hah?tak niat sket pun nak tiru Santa Claus ke Spiderman ke…sebenarnya saya tak guna pun “hoho” tu kalu saya bercakap secara lisan..dalam blog ni jela…mula2 bercakap…pastu sebut hoho…dan sambung lagi…dan hoho lagi…tak ke pelik bunyinye?haha..

4 thoughts on “~There is a busload of reason to bus

  1. Hahahhahaha… kasih baru Diana… Siap cari bradong agi… Lupe lok, keturunan mu. sesuai r mu cari asal usul mu..hahahha

    ~TANIA~

  2. laa,akukan janji dh hrtu ngan mu nak tlg publicises keturunanmu ni a.k.a anak beranak J***** Hewitt National Bank kat sini…gane dok igt ni?hehe…

Leave a Reply

