A.G.E.I.S.M…

2003988126437189033_rs

Entri ni sebenarnya takde kene mengena pun dengan gambar di atas (perlu ade kaitan ke?)….saya saje letak sebab nampak cam comel je…alah…cume kurang berkenan dengan shiro tu je…dahla 2 ekor lak tu…(selalu ade perasaan pelik bile tengok shiro…haish…teruknye)

———————————————————————————————————————-
Minggu lepas, saya secara tidak sengaja telah belajar satu istilah baru…AGEISM…mungkin istilah ni tidak baru bagi orang laen…tetapi barula bagi saya…AGEISM ni bunyinya kedengaran lebih kurang cam RACISM dan SEXISM…menurut Kamus Encarta (2006), AGEISM merujuk kepada “discrimination or prejudice against people of specific ages, especially in employment”…

AGEISM tidak diamalkan di New Zealand…takde limit umur kat sini…menurut “lecturer” saya, kenapa lak seseorang tu kene pencen bila dah sampai umur 64tahun?…ape yang akan terjadi bile seseorang tu berumur 64tahun?cuba nyatakan dengan jelas sket apa perbezaan antara mencecah umur 63 dan 64 tahun?apa kaitan “birthday party” seseorang yang ke-64 dengan kene pencen daripada kerja?(ni semua “lecturer” saya yang cakap…bukan saya ye..)

Dan saya mendapati ini adalah ideologi yang bagus jugak ye…sebabnya seseorang tu patut diberikan peluang untuk meneruskan khidmat mereka selama mana mereka suka…dan tiba-tiba lak saya teringat kat salah sorang tutor saya untuk sem lepas..nampak pada gaya,cam dah 80-an..tapi masih aktif mengajar lagi…kagumla!

Dan menurut “lecturer” saya ni lagi…hanya satu je yang dapat memberhentikan seseorang tu dari profesion diorang…KETIDAKUPAYAAN yang tak dapat dibendung lagi…apabila kerajaan dah pasti yang seseorang tu dah tak mampu lagi berkhidmat…sebagai contoh, sakit tenat atau lumpuh…maka seseorang tu akan “dipencenkan”…tapi tu semua kat New Zealandla…(please note:betulkan saya sekiranya saya tersalah)…tapi kan,bagaimana pula dengan orang cam #@*&% yang dah tak sabar-sabar nak pencen walaupun belajar pun tak abis lagi?hohoh…ade “exception” tak?

*Aduih,kenapa tak leh tido ni?Dah pukul 3lebih dah ni…tension betul…

Leave a Reply

