Bandaraya Warisan Pesisir Air

Esok dah masuk tahun baru…Biasanya,bila tahun baru,azam pun baru…tapi saya cam bese je…tak tetapkan sangat azam tertentu…sebab takut tak tertunai…tapi bagus jugak berazam ni…kalu tak tercapai nak buat macam mane…sekurang-kurangnya,kita tahu apa yang kita nak capai dalam hidup kita…kirenya,boleh dilabelkan sebagai ‘insan bermatlamat’ jugakla…hehe…

Sejajar dengan tahun baru ni,tanah tumpah darahku…hehe…iaitu Terengganu…secara automatiknya jadi ‘baru’ jugakla…bersempena dengan tahun 2008 ni,Terengganu akan dinaiktaraf sebagai “Bandaraya Warisan Pesisir Air”…alah…cam omputih cakap…“Heritage Waterfront City”…hoho…‘Ganah sungguh Tranu leni!’(mengikut kate rakyat Terengganu…haha)…dulu kawan saya pernah cakap kat saya…”Tak bestla Terengganu ni!Takde pape langsung!MegaMall pun takde!”…Amboi2,sedapnya mulut cik kak!Janganla telus sangat…kecik ati kawan…hoho…TETAPI….JENGJENGJENG…Terengganu sekarang dah ade MYdin Mall dengan Giant…kirenye macam petanda baikla tu…haha…

Dulu bila kawan saya tanya saya ape yang best sangat pasal Terengganu ni…pening jugakla saya nak fikir…jawapan yang biasa diberi…Pasar Payang,Masjid Terapung,Muzium Negeri,Tasik Kenyir,Sekayu,Kepok Leko…tapi bersempena dengan Tahun Melawat Terengganu 2008 ni…saya sebagai rakyat jelata Terengganu amatlah mengalu-alukan kedatangan kawan2 ke Terengganu…sekarang ni, Terengganu ada Taman Tamadun Islam..kat Kepulauan Wan Man…siap ade Masjid Kristal lagi…pahtu pulak,Terengganu jadi tuan rumah bagi Sukan Sukma tahun ni…pahtu lagi,dekat2 hujung tahun,Terengganu macam biasa akan menganjurkan sukan kapal layar yang disertai oleh ramai peserta dari pelosok dunia(chewah!)….alah,Monsun Cup tula…abah pernah cakap kat saya…kalu omputih tanya “Where do u come from?”…lebih kurang beginila cadangan jawapan dari abah…”Hoho,I come from Terengganu…do u know Terengganu?Have u heard bout Monsun Cup before?”…HAHAHA…cam tak kena je jawapan ni…

Secara tuntasnya(hoho),jomla ramai2 kita lawat Terengganu…Wah2,saya ni cam ade gaya jadi promoter pulAK…salah ambik course ke saya ni…HAHA…akhir kalam dari saya…NANANANANA…Tranu kite!!hahaha…

p/s: hurm…rasa cam pelik bila ade lelaki yang potong rambut diorang kat salun perempuan…

Leave a Reply

