Jalan kehidupan…

Semalam saya rase heran dengan satu cerita ni…memang susah nak caya…atau dengan kata lain…PELIK tapi BENAR…biar betul diorang nh?ade agenda lainlah tu…memang sah…apasal sekarang tiba2 je ajak abah?ke ade muslihat ape ni?saya sedey tengok abah…excitednye die…mau je diri ini melontarkan segala yang tersirat kat ati ni…wahai abahku sayang…betapa sayangnya abah kat diorang…ada ke dinilai kasihmu itu?betapa banyak pengorbanan yang abah lakukan tapi berapa kelumit aje yang dipandang?

Sedih tak terkira ati ini bila abah diperlakukan sebegitu…kadang2 cam kitorg ni hina sgt…yelahkan…ade ke dikatenye handset yang abah pakai tu mcm handset tadika…tergamaknya!!!…mungkin agak kasar kata2 saya ni…tapi saya sebagai seorang anak tak sanggup melihat ayah sendiri diejek sebegitu…diorang lupa ke?kereta proton saga yang diorang panggil kereta buruk tu betapa berjasanye kat diorang…mane kasih sayang diorang?mane keikhlasan diorang?hanya penuh dengan kepura-puraan…hipokrasi…mau je saya hentam2 diorang secukup2nye…tapi apalah daya saya…bukan itu yang ibuku ajar…bukan itu yang abahku ajar…tapi inilah realitinya…

Dulu abah ada pesan kat saya supaya belajar sungguh2 sampai berjaya…sebabnya ilmu itulah harta yang paling berharga…seperti yang Lukmanul Hakim pernah berkate…carilah ilmu kerana ilmu itulah hartamu ketika kamu fakir…dan ilmu itu jugalah yang akan menjadi hiasan peribadimu setelah kamu kaya…tapi bukan ini yang diorang pandang…kekayaan fizikal dan luaran aje yang jadi ukuran mereka…takpelah…sesungguhnya Allah SWT Maha Pengasih lagi Penyayang…Allah SWT itu Maha Adil…semoga diri ini sentiasa penuh dengan kesabaran dan ketabahan…teringat saya pule kat lirik lagu UNIC yang bertajuk Balqis…lebih kurang cam nilah baitnya…Kemiskinan di dunia tak bererti kau terhina…itu hanya di pandangan mata…kemewahan tak bermakna hidupmu akan sentosa…kesempurnaan Tuhan menilainya…semoga kita same2 menghayatinya…

One thought on “Jalan kehidupan…

  1. diana, saba ena, saye paham. saye rase saye boleh teke kisahnnye, be patient sweetie.
    kite study molek, jadi org hebat2, nanti kite hentam diorg balik. ish betolke tindakan aku ni. keji plak ase nye :p

Leave a Reply

